Chaudhuri, ShohiniFinn, Howard

A nyitott kép: a költői realizmus és az új iráni filmművészet


Amikor a londoni Institute for Contemporary Arts 2001 őszén műsorra tűzte Mohsen Makhmalbaf Kandahar című filmjét, a vetítések telt ház előtt mentek, ahogy más európai és észak-amerikai nagyvárosokban is. A film sikere – amely részben jól időzett forgalomba hozatalának köszönhető – az iráni filmek lelkes nemzetközi fogadtatását is tükrözi, ami az elmúlt években egyre fokozódott. Jelen tanulmány az új iráni filmművészet egyik jellegzetességére összpontosít, nevezetesen a kétértelmű, epifánikus kép egy bizonyos típusának előtérbe állítására, ami szemmel láthatóan felkeltette mind a kritikusok, mind a közönség érdeklődését. Ezeknek a képeknek a vizsgálatára teszünk kísérletet, melyeket egész egyszerűen nyitott képeknek fogunk nevezni. Értelmezhetőek lennének közvetlenül az őket létrehozó Iszlám Köztársaság politikai és kulturális légkörének szempontjából is, annak az átfogóbb, folyamatos kritikai vitának a részeként, amely azt vizsgálja, milyen kapcsolatban állnak ezek a filmek a kortárs iráni társadalmi valósággal. A mi szándékunk azonban elsődlegesen az, hogy strukturális és esztétikai összehasonlításokat tegyünk különböző nemzeti filmművészetekkel, s rámutassunk többek között arra, hogyan tér vissza az elfojtott politikai dimenzió a nyitott kép látszólag apolitikus esztétikai formáján belül.

A „kép” terminusba beleértjük a felvételt, a keretezést és a jelenetet, tartalmaz továbbá hangzó elemeket – a nyitott képek ezen összetevők bármelyikét felvonultathatják. A nyitott képek nem feltétlenül különleges képek; gyakran a köznapiság rendjébe tartoznak. Előfordulhat, hogy filmnézés közben némi ellenállást keltenek bennünk – ám megvan az a sajátosságuk, hogy virtuális utóképeket hoznak létre az elmében. Habár a képek hatása kétértelmű, felismerhető jelek és technikák figyelhetők meg bennük. Jelen tanulmány olyan fogalmak segítségével osztályozza a nyitott képet, melyek forrása Pier Paolo Pasolini költői realizmus elmélete, Paul Schrader megállított képre (stasisra) vonatkozó elképzelése – melyet a transzcendencia filmművészeti jelölőjének tekint –, valamint Gilles Deleuze idő-kép elmélete. A továbbiakban vázlatosan áttekintjük, hogyan bukkant fel történetileg a nyitott kép az olasz neorealizmusban, milyen reflexív fordulatot vett a francia újhullámban, majd leírásunkat kiterjesztjük az új iráni filmművészetből vett konkrét filmekre...

Szerzők


Impresszum


Szerkesztőbizottság: Bíró Yvette / Gelencsér Gábor / Hirsch Tibor / Kovács András Bálint • Szerkesztik: Margitházi Beja / Vajdovich Györgyi / Varga Balázs / Vincze Teréz
Felelős szerkesztő: Vajdovich Györgyi Szerkesztőségi munkatárs: Jordán Helén A weboldal Magazin rovatát szerkeszti: Milojev-Ferkó Zsanett

E-mail: metropolis [kukac] metropolis.org.hu • Tel.: 06-20-4832523 (Jordán Helén)Metropolis a facebook-on: www.facebook.com/pages/Metropolis/99554613940

Terjesztés: Holczer Miklós • Tel.: 06-30-932-8899 • e-mail: emholczer [kukac] gmail.com
Előfizetés: Előfizetés ára egy évre (4 szám): 4000 Ft (postai kézbesítéssel: 6500 Ft). Előfizetési szándékát a metropolis [kukac] metropolis.org.hu e-mailcímen jelezze!

Kiadja: Kosztolányi Dezső Kávéház Kulturális Alapítvány (KDKKA) • 1082 Bp., Horváth Mihály tér 16. • Felelős kiadó: Varga Balázs • Számlaszámunk: OTP 11742001-20034845 ISSN 1416-8154 (Nyomtatott) ISSN 1417-3751 (Online)

GDPR

Az oldal sütiket használ. Kérjük olvassa el az Adatkezelési tájékoztatót és ha egyetért vele, fogadja el a Rendben gomb megnyomásával.

GDPR

Az oldal sütiket használ. Kérjük olvassa el az Adatkezelési tájékoztatót és ha egyetért vele, fogadja el a Rendben gomb megnyomásával.

PHPSESSID
PHP belső használatára. Session azonosító, csak a böngésző bezárásáig él.

gtc_lang
Az oldal megjelenési nyelve. Az oldalon ez mindig HU értékű. Az adminisztrációs rendszer használja. 1 hónapos lejáratú.

gtc_gdpr
GDPR elfogadási állapot, 3 hónapos lejárat.

GTC_ENTITY_user
Regisztrált felhasználóknak: ha be vagy jelentkezve hosszú távra, akkor ez egy egyedi azonosítót tartalmaz, amivel a felhasználó minden böngészőmegnyitáskor (vagy session lejáratkor) visszajelentkeztethető. Ezen az oldalon nincs regisztráció.

Az oldal nem használ semmiféle speciális, felhasználók bármilyen adatát érintő sütit, csak olyat, ami az oldal működéséhez szükséges, ezekben személyes adatot nem tárolunk.

Amennyiben a jövőben mégis használnánk marketing célú sütiket, annak listája itt lesz olvasható, és a "Marketing cookie-k" bepipálásával fogadható majd el.