Bevezetés a Kortárs felnövekedéstörténetek összeállításhoz


A Metropolis soron következő két lapszáma hazánkban elsők között szentel filmtudományos figyelmet a fia- talokról szóló változástörténetek témájának (lásd még a Fiatalságkonstrukciók a magyar filmtörténetben című 2023. őszi Filmszem-összeállítást). Az első, Kortárs felnövekedéstörténetek című számunkban megjelent tanulmányok magyar, izlandi, belga, dán és amerikai alkotásokon keresztül mutatják be a fiatalokról szóló változástörténetek stiláris és tematikus sokszínűségét.

A coming-of-age műfaj – amelyre a továbbiakban a felnövekedéstörténet megnevezést használjuk, mintegy kanonizáló jelleggel – irodalmi előképeként a fejlődési vagy nevelődési regényt jelölik meg a szakirodalomban. Wilhelm Dilthey Élmény és költészet (1925) című munkájában a Bildungsroman egy olyan fiatalember története, aki az élet különböző szakaszaiban bizonyos változásokon megy keresztül (szerelem, barátság, harc), és végül megtalálja a helyét a világban. Jeffrey Sammons (1981) is a változás fogalmát emeli ki mint a(z angol) fejlődésregény esszenciáját: hangsúlyozza, nem az számít, hogy a Bildung folyamata sikeres-e, avagy a hős elbukik, hanem az, hogy transzformációja mindenképpen együtt jár az énben bekövetkező változással. A gyerekekről és/vagy fiatalokról szóló filmekre számos elnevezést találunk a filmtudományos szakirodalmakban (lásd például teenfilm, teenpics, rites de passage filmek, cinematic Bildungsroman, youth film, child adult film); emellett abban sincs tudományos összhang, hogy a coming-of-age terminust milyen értelemben használják. Anne Hardcastle (2009) például alműfajként, Anders Lysne (2016) és Carlos-Menendez Otero (2015) narratív szerkezetként utalnak rá; mások, mint például P. S. Maslin (2018) vagy Matthew P. Schmidt (2002) amellett érvelnek, hogy részben megegyezik a gyermek- és ifjúsági film műfajával. A tudományos életben e fogalom használatát jellemző széttartás azért alakulhatott ki, mert a coming-of-age műfajának mindkét alapköve – a fiatalság és a változás kardinális jelentősége – meglehetősen általános jegye a történeteknek, hiszen műfaji sémától függetlenül a filmekben rendszerint egy vagy több szereplő változása áll az elbeszélés fókuszában. Király Jenőt idézve úgy is fogalmazhatunk, hogy a felnövekedéstörténetek genológiai szubsztanciája túl általános, amennyiben a fiatalság és a változás az a két tényező, amely immanensen a műfaj sajátja. Mindenesetre jelen összeállításban a felnőtté válás tematikájának általános rugalmasságát hangsúlyozzuk, amiből az következik, hogy a műfaj könnyen adaptálható, és erős műfajvonzalommal bír (pl. tinihorror, tinivámpírfilm), és kiinduló definícióként az Anne Hardcastle szerkesztette Coming of age on film: Stories of transformation in world cinema című 2009-es tanulmánykötetben szereplő meghatározást javasoljuk, amely szerint egy tipikus coming-of-age filmben a serdülő szereplőből felnőtt lesz, ennek során pedig önmagával és a világ érzékelésével kapcsolatban markáns változást él meg.

Érdemes tehát különbséget tenni aközött, hogy gyermekekről és fiatalokról szóló filmet vagy nekik szóló alkotásokat értünk a fogalom alatt. Az első kategóriába tartozó alkotások egy csoportja esetében (pl. „child adult film”) hangsúlyos lehet az erőszak, a szexualitás, az abúzus, a drog, az alkohol, a prostitúció; ezek miatt nem ajánlott a fiatal korosztály számára. Ezzel kapcsolatban lehet az is, hogy a műfaji vagy szerzői filmek esetében vizsgáljuk a coming-of-age narratívát: az előbbihez tartozhatnak a gyermek- és ifjúsági filmek, míg az utóbbihoz a nem (csak) nekik készült, hanem róluk szóló kvázi autobiografikus alkotások modern rendezők kameratöltőtollából. Nincs konszenzus a korosztály meghatározásának tekintetében sem: például Don Lort Coming of age: Movie and video guide (1997) című könyvében fiatalnak a nyolc és tizennyolc év kor közöttieket tekinti, a WHO tíz és tizenkilenc év közöttieket, míg Philippa Zielfa Maslin doktori disszertációjában (2018) a tíz és huszonöt év közötti korosztályról szóló filmeket veszi alapul vizsgálataihoz.

A felnőtté válás jelensége nemcsak műfajelméleti, hanem pszichológiai vagy antropológiai fogalmak mentén is értelmezhető. Erik H. Eriksson pszichoszociális fejlődéselméletében a serdülőkor időszaka az identitáskrízisről szól, amelynek során az egyén feladata, hogy megtalálja önmagát mind az egyéni, mind a társadalmi szférában. Arnold van Gennep francia etnográfus az átmenet rítusait (rites of passage) használja arra a folyamatra, amikor az egyén egyik társadalmi szerepből egy másikba jut el (pl. születés, serdőlőkor, ifjúvá avatás, házasság), gyakran kulturálisan szentesítve az átlépés mozzanatát.

Jelen számban Benke Attila tanulmánya a kortárs magyar nagyjátékfilmben vizsgálja a felnőtté válás jelenségét, összefüggésben a maszkulinitás és a család fogalmaival. A tanulmány kérdése az, hogy a kétezres évek után készült, fiatal fiúk felnövekedéstörténeteiről szóló filmekben a hősök mennyire tartják követhetőnek az apák és makroközösségük maszkulinitásképét, és ez mennyire konform a társadalom és a politika által közvetített férfiasságképpel. Bácskai-Nagy Barnabás szövegében a horror két ikonikus toposzának, a démoni megszállottságnak és a boszorkányságnak a fogalmain keresztül, illetve a feminista filmelmélet terminusait mozgósítva bizonyítja be, hogy a női felnőtté válás zsigeri tapasztalata miképpen reprezentálódik a horror műfaji elemein keresztül. Csomán Sándor a felnövekedéstörténetek kurrens trendjeit vizsgálja meg izlandi, belga és dán filmes példákon. A szerző a kamaszkor szövevényes időszakának pszichológiai hátterét felvázolva mutat rá a felnőtté válás küszöbén álló fiú hősök érzelmi dilemmáira, érzékletesen felvillantva ezek formai ábrázolásának összetettségét. Varga Bence a kortárs szuperhősfilmeket analizálva ismerteti, hogy milyen összefüggés van a szuperhősképesség elsajátítása, a traumafeldolgozás folyamata és a felnőtté válás között, reflektálva az átmenet rítusainak sajátos interpretációjára a vonatkozó korpuszon belül.

Ez a hiánypótló összeállítás rávilágít a felnövekedéstörténetek kortárs filmkultúrában betöltött jelentős szerepére, egyúttal felhívja a figyelmet a fiatalok útkeresésének országhatárokon átívelő, összetett társadalmi és pszichológiai jelenségére. Következő számunkban a szerzői filmek felnövekedéstörténeteivel folytatjuk a téma körüljárását.

A szerkesztők

Impresszum


Szerkesztőbizottság: Bíró Yvette / Gelencsér Gábor / Hirsch Tibor / Kovács András Bálint • Szerkesztik: Margitházi Beja / Vajdovich Györgyi / Varga Balázs / Vincze Teréz
Felelős szerkesztő: Vajdovich Györgyi Szerkesztőségi munkatárs: Jordán Helén A weboldal Magazin rovatát szerkeszti: Milojev-Ferkó Zsanett

E-mail: metropolis [kukac] metropolis.org.hu • Tel.: 06-20-4832523 (Jordán Helén)Metropolis a facebook-on: www.facebook.com/pages/Metropolis/99554613940

Terjesztés: Holczer Miklós • Tel.: 06-30-932-8899 • e-mail: emholczer [kukac] gmail.com
Előfizetés: Előfizetés ára egy évre (4 szám): 4000 Ft (postai kézbesítéssel: 6500 Ft). Előfizetési szándékát a metropolis [kukac] metropolis.org.hu e-mailcímen jelezze!

Kiadja: Kosztolányi Dezső Kávéház Kulturális Alapítvány (KDKKA) • 1082 Bp., Horváth Mihály tér 16. • Felelős kiadó: Varga Balázs • Számlaszámunk: OTP 11742001-20034845 ISSN 1416-8154 (Nyomtatott) ISSN 1417-3751 (Online)

A Metropolis megjelenését támogatja: NKA (Nemzeti Kulturális Alap), Petőfi Kulturális Ügynökség, ELTE Folyóiratfejlesztési Alap, olvasóink 1%-os felajánlásaikkal

GDPR

Az oldal sütiket használ. Kérjük olvassa el az Adatkezelési tájékoztatót és ha egyetért vele, fogadja el a Rendben gomb megnyomásával.

GDPR

Az oldal sütiket használ. Kérjük olvassa el az Adatkezelési tájékoztatót és ha egyetért vele, fogadja el a Rendben gomb megnyomásával.

PHPSESSID
PHP belső használatára. Session azonosító, csak a böngésző bezárásáig él.

gtc_lang
Az oldal megjelenési nyelve. Az oldalon ez mindig HU értékű. Az adminisztrációs rendszer használja. 1 hónapos lejáratú.

gtc_gdpr
GDPR elfogadási állapot, 3 hónapos lejárat.

GTC_ENTITY_user
Regisztrált felhasználóknak: ha be vagy jelentkezve hosszú távra, akkor ez egy egyedi azonosítót tartalmaz, amivel a felhasználó minden böngészőmegnyitáskor (vagy session lejáratkor) visszajelentkeztethető. Ezen az oldalon nincs regisztráció.

Az oldal nem használ semmiféle speciális, felhasználók bármilyen adatát érintő sütit, csak olyat, ami az oldal működéséhez szükséges, ezekben személyes adatot nem tárolunk.

Amennyiben a jövőben mégis használnánk marketing célú sütiket, annak listája itt lesz olvasható, és a "Marketing cookie-k" bepipálásával fogadható majd el.